środa, 11 maja 2016

Rady profesora Pitona


Dzisiaj kilka cennych rad dla początkujących malarzy rodem z XIX wieku.

Sześć złotych rad profesora Camilla Pitona* dla malowania ludzkich sylwetek:


1.  Rysunek musi być nadzwyczaj precyzyjny z dobrze zaznaczonymi cieniami i średnimi odcieniami.

2.  Wszystkie cienie skóry muszą mieć szare krawędzie.

3.  Najciemniejsze partie cieni są w pobliżu ich krawędzi, środkowa jest oświetlona światłem odbitym.

4.   Najciemniejsze cienie zawsze wpadają w czerwień.

5.   Połóż szary odcień pomiędzy włosami a skórą, niebieskawy na skroniach i zielonkawy nad oczodołami.

6.   Kolory zawsze powinny być jasne i czyste, zwłaszcza w akwareli; nie mieszaj zbyt wielu farb naraz. Prościej namalowane - lepszy efekty.



Młodszy brat (fragm.), W. Bouguereau, 1903


Farby olejne rekomendowane przez profesora Pitona do malowania ludzkiego ciała:

  
policzki: vermilion (kadmy czerwony jasny), kraplak, ochra czerwona.

mocniejsze zaznaczenia ust, dziurek nosa i oczu: kraplak, sjena palona, brąz Van Dycka.

generalny kolor skóry: biel, żółcień neapolitańska (żółcień kadmowa plus odrobina bieli), vermilion (kadmy czerwony jasny), ochra czerwona.

generalne kolory cieni: żółcień indyjska (może być również tlenek żelaza transparentny)), umbra naturalna, czerń.

włosy szatyn/ciemny blond: umbra, sjena, i brąz van dycka
włosy blond: biel, żółcień neapolitańska, umbra naturalna, sjena palona
włosy ciemne: czerń, umbra, żółcień neapolitańska

oczy błękitne: ultramaryna, szary, biel
oczy piwne: umbra, czerń, ochra czerwona, biel,
oczy szare: kobalt błękitny, ochra czerwona, szary, biel



* Camille Piton, ur. 1841/1842, zm. 1918, profesor sztuk pięknych i historyk, wyemigrował w 1874 z Francji do Stanów Zjednoczonych gdzie uczył w Ladies Art Association, był również członkiem Philadelphia Sketch Club.



Przyda się? Na pewno...



Wkrótce artykuł o kolejnej znanej farbie, która pojawiła się prawie na każdej palecie impresjonistów. Kto zgadnie ten otrzymuje maleńką tubkę tejże farby :)



Źródło: The Art Amateur.

7 komentarzy:

  1. Błękit kobaltowy?

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiedzi
    1. Tak sobie myślę, że żółć chromowa...

      Usuń
  3. Bingo! Proszę tylko podać adres i maleńka tubeczka autentycznej żółcieni chromowej powędruje właśnie do Ciebie :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super! Mam nadzieję,że przeżyję...:)

      Usuń
  4. Z pewnością, bywają bardziej przerażające farby, o których mam nadzieję przyjdzie mi w przyszłości napisać :)

    OdpowiedzUsuń
  5. chrom występuje na VI i III stopniu utlenienia a nie IV

    OdpowiedzUsuń

Translate